ru
en

• PĀRTIKAS DROŠĪBAS PĀRVALDĪBAS SISTĒMAS NOVĒRTĒŠANA

Sertifikācijas centrs “Baltsert” pārvaldības sistēmu jomā ir akreditēts uz atbilstību standarta LVS EN ISO/IEC 17021-1:2015 prasībām, un pārvaldības sistēmas sertifikācija tiek veikta saskaņā ar šī standarta prasībām. 

 

Sākotnējā sertifikācija

Pārvaldības sistēmas sākotnējās sertifikācijas audits tiek veikts divos posmos (I posma un II posma auditi).

- I posma audita uzdevums ir veikt pārvaldības sistēmas dokumentācijas (t.sk informācija par juridiskajiem un normatīvajiem aspektiem) vispārējo auditu, Pasūtītāja atrašanās vietas novērtēšanu, ar Pasūtītāja darbību saistīto specifisko aspektu  izskatīšanu, izvērtēt, vai ir plānoti un veikti iekšējie auditi un vadības pārskates, pārliecināties par Pasūtītāja pārvaldības sistēmas ir gatavību II posma auditam.

Pasūtītājam tiek iesniegts novērtēšanas pārskats, kurā ir dokumentēti I posma audita rezultāti: auditoru apliecinājumi, konstatētās neatbilstības, neatbilstību pierādījumi, nepieciešamības gadījumā – norādes uz problemātiskām jomām, kuras II posma audita var tikt klasificētas kā neatbilstības, slēdziens par Pasūtītāja pārvaldības sistēmas gatavību II posma auditam vai arī par nepieciešamību atcelt II posma auditu.

 

- II posma audita mērķis ir novērtēt Pasūtītāja pārvaldības sistēmas ieviešanu, pārliecināties par pārvaldības sistēmas darbības efektivitāti, rezultativitāti. Audita gaitā tiek novērtēta informācija un pierādījumi par atbilstību attiecīgā standarta prasībām, normatīvo dokumentu prasībām un līgumsaistībām, darbības monitorings, mērījumi, analīze, Pasūtītāja procesu pārvaldība, iekšējie auditi, vadības atbildība u.c.

Pasūtītājam tiek iesniegts novērtēšanas pārskats, kurā ir dokumentēti II posma audita konstatējumi: auditoru apliecinājumi, konstatētās neatbilstības, neatbilstību pierādījumi, slēdziens par pārvaldības sistēmas atbilstību attiecīgā standarta prasībām.

Ja sertifikācijas centram 6 mēnešu laikā no II posma audita pēdējās dienas nav iespējas veikt korekciju un koriģējošo darbību īstenošanas verifikāciju, atkārtoti tiek veikts II posma audits.

Sertifikācijas centrs izskata Pasūtītāja iesniegtās korekcijas, identificētos neatbilstību cēloņus un koriģējošās darbības, lai noteiktu, vai tās ir pieņemamas un piemērotas.

Pēc īstenoto korekciju un korektīvo darbību efektivitātes verifikācijas, kas tiek veikta, pamatojoties uz Pasūtītāja iesniegtās dokumentācijas analīzi vai nepieciešamības gadījumā – veicot papildu auditu, vadošais auditors sniedz rekomendāciju par sertifikācijas piešķiršanu un attiecīgi – tiek pieņemts lēmums par sākotnējās sertifikācijas piešķiršanu.

Atbilstības sertifikāts tiek izsniegts uz 3 gadiem no lēmuma pieņemšanas brīža.

 

Uzraudzības un resertifikācijas auditi

Piešķirtās sertifikācijas 3 gadu ciklā tiek veikti divi uzraudzības auditi (ne retāk kā vienu reizi kalendārajā gadā; pirmais uzraudzības audits tiek veikts ne vēlāk par 12 mēnešiem no sertifikācijas lēmuma pieņemšanas brīža) un resertifikācijas audits 3.gadā.

Uzraudzības  audita mērķis ir gūt apliecinājumu, ka Pasūtītāja pārvaldības sistēma pastāvīgi tiek uzturēta un efektīvi darbojas, spēj nodrošināt likumdošanas un līgumu prasību izpildi, ir rezultatīva Pasūtītāja uzstādīto mērķu sasniegšanā.

Pamatojoties uz audita gaitā nodemonstrēto Pasūtītāja pārvaldības sistēmas atbilstību noteikta standarta prasībām, tiek pieņemts lēmums par piešķirtās sertifikācijas turpmāko saglabāšanu.

Piešķirtās sertifikācijas 3.gadā tiek veikts resertifikācijas audits.

Pasūtītājs trīs mēnešus pirms piešķirtās sertifikācijas 3 gadu cikla beigām (sertifikāta derīguma termiņa beigām) iesniedz sertifikācijas centram rakstisku iesniegumu resertifikācijas veikšanai un atjaunotu informāciju par Pasūtītāju.

Resertifikācijas audita mērķis ir gūt apliecināt, ka Pasūtītāja pārvaldības sistēma joprojām atbilst attiecīgā standarta prasībām, ka pārvaldības sistēma tiek uzturēta un joprojām darbojas efektīvi.

Ja resertifikācijas auditā tiek konstatētas neatbilstības,  koriģējošo pasākumu īstenošana termiņš nepārsniedz piešķirtās sertifikācijas darbības termiņu.

Ja līdz esošā sertifikāta darbības termiņa beigām sertifikācijas centram nav iespējas veikt korektīvu un koriģējošo darbību verifikāciju attiecībā uz būtiskām neatbilstībām, atbilstības sertifikāta darbība netiek pagarināta.

Pamatojoties uz sertifikācijas periodā veikto uzraudzības auditu rezultātiem,  vadošā auditora rekomendāciju par resertifikācijas audita rezultātiem, tiek pieņemts lēmums par atkārtotas sertifikācijas piešķiršanu uz 3 gadiem.

 

Darbības ar neatbilstībām

Neatbilstību kategorijas:

- I kategorijas neatbilstība (būtiska neatbilstība) - neatbilstība, kas ietekmē vadības sistēmas spēju sasniegt paredzētos rezultātus (ja Pasūtītājs nespēj izpildīt vienu vai vairākas attiecīgā standarta prasības vai ja konstatēta situācija, kas rada šaubas par Pasūtītāja pārvaldības sistēmas iespējām izpildīt ieplānotos uzdevumus).

- II kategorijas neatbilstība – neatbilstība, kas neietekmē vadības sistēmas spēju sasniegt paredzētos rezultātus (nepilnības Pasūtītāja pierakstos, dokumentācijā vai procesos, kuras būtiski neietekmē pārvaldības sistēmas darbības efektivitāti).

Neatbilstību novēršanas termiņi:

- pēc sākotnējās sertifikācijas I posma audita un II posma audita – līdz 6 mēnešiem;

- pēc uzraudzības un resertifikācijas audita I kategorijas neatbilstībām – līdz 3 mēnešiem, II kategorijas neatbilstībām – līdz nākamajam auditam.

 

Sertifikācijas jomas paplašināšana

Pārvaldības sistēmas novērtēšana sertifikācijas jomas paplašināšanai tiek īstenota, veicot speciālo ārpusplāna auditu vai arī kārtējā uzraudzības audita gaitā (atkarībā no sertifikācijas jomas, sertifikācijas vietas u.c. kritērijiem).

Pamatojoties uz veiktā ārpusplāna audita vai uzraudzības audita rezultātiem, tiek pieņemts lēmums par sertifikācijas jomas paplašināšanu un Pasūtītājam tiek izsniegts jauns atbilstības sertifikāts.

 

Sertifikācijas apturēšana, atcelšana (anulēšana), sertifikācijas jomas sašaurināšana

Izsniegtā atbilstības sertifikāta darbība tiek apturēta, ja sertificētā pārvaldības sistēma pastāvīgi vai arī būtiski nepilda attiecīgā standarta prasības, netiek ievērotas pārvaldības sistēmas prasības attiecībā uz tās efektivitāti, Pasūtītājs nepilda sertifikācijas procedūras prasības un sertifikācijas līguma nosacījumus, ja ir saņemts Pasūtītāja iesniegums sertifikācijas darbības apturēšanai. Saņemot Pasūtītāja pieteikumu, sertifikācijas darbība tiek apturēta uz laiku ne ilgāku par 6 mēnešiem, pārējos gadījumos sertifikācijas darbība tiek apturēta līdz neatbilstības un tās cēloņu novēršanai, bet ne ilgāk par 6 mēnešiem.

Ja Pasūtītājs norādītajā termiņā nav novērsis iemeslus, kas radīja sertifikācijas darbības apturēšanu, sertifikācijas centrs pieņem lēmumu par piešķirtās sertifikācijas jomas sašaurināšanu vai par sertifikācijas anulēšanu.

Sertifikācijas jomas sašaurināšanas gadījumā no sertifikācijas jomas tiek izslēgtas tās daļas, kurās Pasūtītājs pastāvīgi un būtiski nespēja nodrošināt atbilstību standarta prasībām. Sertifikācijas centrs anulē izsniegto sertifikātu un noformē jaunu atbilstības sertifikātu, kurā ir norādīta nokoriģētā (sašaurinātā) sertifikācijas joma.

Sertifikācijas darbības apturēšanas vai anulēšanas gadījumā Pasūtītājam ir jāpārtrauc atbilstības sertifikāta izmantošana, jebkāda veida atsaucu uz sertifikāciju sniegšana. Pasūtītājs atbilstības sertifikāta oriģinālu atgriež sertifikācijas centram piecu darba dienu laikā.